Rickman Bros L.t.d.

Κείμενο: Λ. Πολίτης

Η εταιρία ξεκίνησε από τα αδέλφια DON και DEREK RICKMAN, που είχαν τις μοτοσυκλετιστικές τους ρίζες τη δεκαετία του 1950 συμμετέχοντας με επιτυχία σε αγώνες εκτός δρόμου.
Προσπαθώντας να είναι όσο ανταγωνιστικοί μπορούσαν, ξεκίνησαν, συνδυάζοντας τα καλύτερα κομμάτια από τις Αγγλικές μοτοσυκλέτες της εποχής, δικύλινδρους κινητήρες της TRIUMPH με πλαίσια BSA και μπροστινό σύστημα από NORTON.

Το 1961 δημιουργούν τη δική τους μοτοσυκλέτα με το όνομα METISSE (στα Γαλλικά: διασταύρωση ή μιγάς) σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας το πλαίσιο από σωλήνες στρογγυλής διατομής Reynolds 531, κάνοντας το πολύ ελαφρύ και ανθεκτικό με επινικέλωση στο τελείωμα τις κατεργασίας, που θα γίνει το σήμα κατατεθέν των κατασκευών τους. Έχοντας μεγάλη επιτυχία στην αγωνιστική τους δραστηριότητα προσφέρουν τον σχεδιασμό τους στη μοτοβιομηχανία της εποχής, η οποία τους γυρίζει την πλάτη (ευτυχώς) γιατί έτσι αποφασίζουν να κατασκευάσουν οι ίδιοι τις μοτοσυκλέτες τους και εμείς τη τύχη να θαυμάζουμε ακόμα τις υπεροχές δημιουργίες τους.

Τα πλαίσια τους θα πωλούνταν σαν ολοκληρωμένα πακέτα (κιτ), δίνοντας στον ιδιοκτήτη τους μια μοτοσυκλέτα για αγωνιστική χρήση.
Στα πακέτα για χρήση εκτός δρόμου, συμπεριλαμβάνονται, εκτός του πλαισίου, ρεζερβουάρ από fiberglass, βάση για τη σέλα, ουρά και πλαϊνά καπάκια.

Rickman Bros L.t.d.
Το 1965 νέα σχέδια των RICKMAN γίνονται πραγματικότητα, κατασκευάζουν τη Bultaco Metisse scrambler και σχεδιάζουν την είσοδο τους στους αγώνες ταχύτητας, φτιάχνοντας τα πλαίσια για τις πολύ επιτυχημένες μονοκύλινδρες αγωνιστικές μοτοσυκλέτες AJS 7R και MATCHLESS G50, με τη συμμετοχή της LOCKHEED οι μοτοσυκλέτες είναι εφοδιασμένες με δισκόφρενα.

Στα τέλη των ‘60s κατασκευάσουν τη Street Metisse με τον δικύλινδρο κινητήρα της Triumph, πάλι σε συνεργασία με τη LOCKHEED. Η μοτοσυκλέτα τους είναι εφοδιασμένη με δισκόφρενα (οι αγώνες “εξελίσσουν το είδος”), φήμες, εικάζουν, ότι η Street Metisse είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής με δισκόφρενα, λίγα χρόνια πριν τη πασίγνωστη CB 750/4.

Η επόμενη δημιουργία τους έχει μια περίεργη και λίγο μακάβρια ιστορία∙ μετά το κλείσιμο της ROYAL ENFIELD, πάνω από διακόσιοι κινητήρες Series II Interceptor έμειναν κολλημένοι στο λιμάνι, έχοντας για προορισμό τους τον αντιπρόσωπο στην Αμερική ονόματι Floyd Clymer (Clymer repair manuals μέλος του Motorcycle Hall of Fame από το 1998) που δυστυχώς ήταν νεκρός. Ο εξαγωγέας ήρθε σ’ επαφή με τους RICKMAN και έτσι γεννήθηκε η RICKMAN INTERCEPTORS που κατασκευάζονταν στην Αγγλία και πωλούνταν σαν RICKMAN ENFIELD.

Το 1971 η εταιρία ξεκινά την ολοκληρωτική κατασκευή τριών μοτοσυκλετών motocross, με κυβισμούς 100 cc, 125 cc και 250 cc. Ο κινητήρας των 100cc προέρχεται από την Ιαπωνική HODAKA, των 125 cc από την Γερμανική ZUNDAPP και των 250 cc από την Ισπανική MONTESA, η παραγωγή τους σταμάτησε το 1975 και οι περισσότερες από αυτές εξήχθησαν στις Η.Π.Α.

Rickman-Zundapp-kit

Το 1974 η εταιρία παίρνει το βραβείο «Queen’s Award to Industry» για την πετυχημένη εξαγωγική της δραστηριότητα.
Είναι η εποχή που στρέφει την προσοχή της στη νέα τάξη πραγμάτων που έρχεται από την χώρα του ανατέλλοντος ήλιου, τις πολυκύλινδρες Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες, που έχουν σαν μεγαλύτερο προσόν, τους αξιόπιστους και πολύ δυνατούς κινητήρες, αλλά μειονεκτούν σε γρήγορους ρυθμούς στη συμπεριφορά του πλαισίου τους.

Χαρακτηριστικό άρθρο τον Ιούλιο του 1974 από το περιοδικό “CYCLE WORLD” «…μην πουλήσετε τα υπέροχα αυτά τετρακύλινδρα τέρατα, επειδή συμπεριφέρονται σαν τρομαγμένα φίδια όταν τα πιέζετε να βγάλουν τη δύναμη τους στο δρόμο..» και συνεχίζει, «… τι χρειάζεστε; ένα νέο πλαίσιο να τα αγκαλιάσει, που κατασκευάστηκε, όχι για να κρατήσει το κόστος χαμηλά, αλλά για να γίνει ο καλύτερος σύντροφος στο συνδυασμό δύναμης / κρατήματος…».

“Powered by Japan perfected in England”

Αυτό ήταν το μότο της εταιρίας για τις υπέροχες αυτές μοτοσυκλέτες και με το αρκτικόλεξο CR (Competition Replica) ήρθε να τις μεταλλάξει. Τις θρυλικές KAWASAKI Z900 & Ζ 1000, τη HONDA CB 750, με το σαρανταδυάρι (42mm) δικής της κατασκευής μπροστινό ή το τριανταοκτάρι (38mm ) της Ισπανικής BETOR, με μονόσελο ή διπλή σέλα, δισκόφρενα της LOCKHEED, εκτενέστερη αναφορά για αυτές όμως σε άλλο άρθρο, όπως πιστεύουμε ότι τους αξίζει.

Το τελευταίο πλαίσιο των RICKMAN για να αγκαλιάσει
Rickman-CR750 Ιαπωνικό τετρακύλινδρο ήταν το Predator που σχεδιάστηκε για τα HONDA CB 900 Bol d’Or και SUZUKI GS 1000S, σε σχέση με τα πακέτα (κιτ) των METISSE & CR το Predator είχε πιο τουριστικά χαρακτηριστικά και όχι άρωμα CAFÉ RACER όπως τα προηγούμενα.

Rickman-CR900

Η RICKMAN BROS L.T.D. σταμάτησε την παραγωγή ολοκληρωμένων μοτοσυκλετών το 1975, συνεχίζοντας να παράγει αξεσουάρ. Το 1980 πούλησαν την εταιρία στην MRD (Model, Replica & Design) έτσι γεννήθηκε η MRD Mettise από τον Pat French μεγάλο θαυμαστή των RICKMAN.

Το 1999 ένας άλλος φανατικός της δουλειάς των αδελφών RICKMAN αγοράζει από τον Pat French την επιχείρηση και τα δικαιώματα του ονόματος Metisse και την ονομάζει METISSE MOTORCYCLE L.T.D..

Λέτε η ιστορία να επαναληφθεί;
έτσι και αλλιώς η ζωή μας κύκλους κάνει.