YAMAHA SR 500Ε

Κείμενο: Λ. Πολίτης Φωτογραφίες: Μ. Λαζαρίδης

«Βλέπω ένα μαύρο φως», αυτά ήταν τα τελευταία λόγια του Γάλλου συγγραφέα Βίκτωρ Ουγκώ (1802-1885).

Κάτι τέτοιο θα είδε να έρχεται και το πετρόλ-λευκό ( ? ) SR όταν άρχισαν να λύνονται οι πρώτες βίδες από το πλαίσιο του το φθινόπωρο του 2001.

SR-500-8SR-500-T1

Προορίζονταν για τη μοτοσυκλέτα που θα συντρόφευε κάθε μέρα τον Τάσο σε όλες του τις διαδρομές , δουλεία, βόλτα, ταξίδι … .

Μανιβέλα, οκ για κάθε μέρα, αν μάθεις και τα «χούγια» της, παλεύεται…, αλλά το χρώμα…, με τίποτα. Έτσι και αλλιώς τη δουλεία της την ήθελε η YAMAHA SR 500Ε.

Yamaha SR-500

Πρώτη δουλεία αμμοβολή πλαίσιο, ψαλίδι και βάψιμο στη συνέχεια σε μαύρο χρώμα. Πλαστικοποίηση στο ρεζερβουάρ που μαζί με τα πλαϊνά καπάκια και τη βάση τις σέλλας βάφονται και αυτά σε μαύρο χρώμα με τα φιλέτα του ρεζερβουάρ βαμμένα λευκά.

Σειρά είχαν τα αυτοκόλλητα, που ήταν ένα από τα δύσκολα κομμάτια της ανακατασκευής, γιατί δεν υπάρχουν πια. Μετά από αρκετό ψάξιμο, βρέθηκαν μόνο τα των πλαϊνών καπακιών και τα αλλά, με τη βοήθεια φωτογραφιών και του προσπέκτους, κατασκευαστήκαν και βρήκαν τη θέση τους στο ρεζερβουάρ και στη βάση της σέλλας.

Yamaha SR-500

Εντάξει με τα χρώματα και τους καλλωπισμούς, αλλά, χωρίς την καρδιά γερή, ποιοι δρόμοι θα μας αντέξουν και θα τους αντέξουμε;
Όπου καρδιά, ο κινητήρας κάθε μοτοσυκλέτας και της SR με τόση ιστορία πίσω του αλλά και μπροστά του, έπρεπε να σταθεί … στο ύψος της.
Ιστορία που ξεκινά τον Σεπτέμβρη του 1975 στην Αμερική και το καλοκαίρι  του 1976 στην Ευρώπη με την παρουσίαση του πρώτου XT 500C, συνεχίζεται στην SR και στις νεότερες γενιές των ΧΤ και στις SRXμε μικρές διαφορές.

Το 1978 ήταν η χρονιά που παρουσιάστηκε η YAMAHA SR 500Ε.

SR-500-13

 

Μονοκύλινδρη, αερόψυκτη, 499cc, με μεγαλύτερες βαλβίδες από την ΧΤ , μονό εκκεντροφόρο, ξηρό κάρτερ με το λάδι αποθηκευμένο  στην κεντρική ραχοκοκαλιά του πλαισίου, ηλεκτρονική ανάφλεξη και 12 volt ηλεκτρικό κύκλωμα, αυτόματο σύστημα αποσυμπιέσης που διευκόλυνε την εκκίνηση του κινητήρα,32hp / 6.500rpm και 160 κιλά.
Είναι μια από τις λίγες μοτοσυκλέτες που η παραγωγή τους κράτησε δυο δεκαετίες, από το ’78 έως το 2000.
 

Παράλληλα με την SR 500 στην παραγωγή βρίσκονταν, λόγο τις περίεργης νομοθεσίας των διπλωμάτων στην Ιαπωνία, που ισχύει ακόμη, και η μικρότερη αδελφή της η SR 400,με 27hp / 7.000rpm και 158 κιλά,Yamaha SR-500 μένοντας στην παραγωγή μέχρι το 2008.

Με διακοπή ενός χρόνου, στο σαλόνι του Τόκυο το 2009, παρουσιάστηκε με την προσθήκη ψεκασμού, εναρμονισμένη με τους αυστηρότερους κανονισμούς ρύπων η  SR 400 Fi, βγαίνοντας στην παραγωγή το 2010.
Στα τριάντα χρόνια παράγωγης της SR 500/400 έχουν πουληθεί περίπου 120.000 μοτοσυκλέτες, καθόλου άσχημα θα λέγαμε.

Τι έγινε στον δικό μας κινητήρα όμως για να ξαναζωντανέψει. Καινούργιο έμβολο, ελατήρια και πύροι, ρουλεμάν στροφάλου, νέα γρανάζια και αλυσίδα, λαιμός της εξάτμισης καινούργιος όπως και το τελικό της JAMA (μητρική εταιρία των εξατμίσεων LASER) και επισκευή στο 34mm Mikuni VM34SS καρμπυρατέρ, που όμως δεν ήθελε με τίποτα να συνεργαστεί όσες προσπάθειες και δοκιμές κατέβαλαν ο Τάσος μαζί με τον μηχανικό του Γιάννη Κοντιζά.

Στάση του εγχειρήματος, σκέψεις, συζητήσεις … και ο κύβος ερρίφθη, το χέρι μπήκε βαθειά στη τσέπη, έβγαλε αρκετά χρήματα και ένα Keihin FCR 39΄΄ . Μετά από τις κατάλληλες ρυθμίσεις και δοκιμές, με την προσθήκη ενός φίλτρου της KN όλα ταίριαξαν και λειτούργησαν σωστά.

Yamaha SR-500

Μετά την καθυστέρηση με τα θέματα τροφοδοσίας, οι εργασίες συνεχιστήκαν με την προσοχή στραμμένη στις αναρτήσεις και στους τροχούς. Τα καλάμια λύθηκαν, και με καινούργια ελατήρια και λάδια πήραν ξανά, φρέσκα, την θέση τους στις τιμονόπλακες.

Τα εργοστασιακά διπλά αμορτισέρ, αντικαταστάθηκαν με ένα ζευγάρι αέρα/λαδιού της Ιταλικής bitubo με προφόρτιση ελατηρίων. Αγοράστηκαν καινούργια αλουμινένια στεφάνια που πλέχτηκαν στα κέντρα των τροχών με νέες ανοξείδωτες ακτίνες και φόρεσαν φρέσκα METZELER Lasertec λάστιχα 3.50-19 εμπρός και 4.00-18 πίσω.

SR-500-12

 

Επισκευάστηκαν τα όργανα, γαλβανίστηκε και χρωμιόθηκε ότι χρειαζόταν, αλλάχτηκε το δέρμα στη σέλα και επισκευάστηκε το αφρώδες της προσφέροντας μεγαλύτερη άνεση.

Το καλοκαίρι του 2002 ήταν έτοιμη να είναι η μοτοσυκέτα του Τάσου στην καθημερινή του μετακίνηση, στα σαββατοκύριακα στις Σπέτσες και στις εκδρομές του σε όλη την Ελλάδα και ακόμη πάρα πέρα …

SR-500-4

Η καθημερινή συμβίωση τελείωσε το 2008, όχι γιατί υπήρχαν προβλήματα, το αντίθετο μάλιστα, αλλά γιατί είχε έρθει η ώρα της ξεκούρασης για την SR και τις ποιοτικής συντροφιάς μεταξύ τους χωρίς την τριβή της καθημερινότητας.

Η YAMAHA SR 500/400 είναι κατά τη γνώμη μας, μια από τις καλύτερες επιλογές για customizing, καθώς είναι πολύ εύκολο να τη γδύσεις και να κτίσεις πάνω της την μοτοσυκλετα των ονείρων σου. Με πληθώρα επιλογών, από cafe racer και bobber μέχρι flat track και brat style.Yamaha SR-500

Η SR είναι μια ρομαντική, γυμνή, ρετρό μοτοσυκλέτα, απογυμνωμένη από ανοησίες και με μπόλικο χαρακτήρα….

Gallery