Yamaha Triples XS 750 / XS 850 – Μέρος 1o: «Το Παρελθόν»

“Three for the road “

Το 1975 προβάλλεται από κανάλι της Αμερικής, συγκεκριμένα στο MTM’s, η κοινωνική σειρά “Three for the road “, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία, για μόλις μια τηλεοπτική χρονιά.

Ένα χρόνο μετά, το 1976 τα επεισόδια της «ταινίας» Yamaha Triples παίζονται με μεγάλη επιτυχία, όχι στην τηλεόραση, αλλά στους δρόμους όλου του κόσμου για έξι σαιζόν, μέχρι το 1981. Αρχικά το όνομα του πρωταγωνιστή, που για πρώτη φορά παρουσιάστηκε για την αγορά της Ιαπωνίας, ήταν Yamaha GX 750.
Το μοντέλο για όλο τον υπόλοιπο κόσμο είχε την ονομασία που όλοι ξέρουμε, Yamaha XS 750 και αργότερα Yamaha XS 850.

Yamaha Triples

Όλα ξεκίνησαν μετά την παρουσίαση των Honda CB 750 και Kawasaki Z 1 στις αρχές του 1970,η εμπορική επιτυχία των δυο αυτών μοντέλων έδειξε ότι ο κόσμος ζητούσε μεγάλες τετρακύλινδρες μοτοσυκλέτες με πολλά κυβικά και καθώς οι νόμοι για περιορισμένες εκπομπές ρύπων άρχισαν να κάνουν την εμφάνιση τους, ειδικά στην Αμερικανική ήπειρο, να μη ξεχνάμε και την ενεργειακή κρίση του 1974, έκαναν την κίνηση αυτή να φαντάζει μονόδρομος.

Οι δυο άλλες μεγάλες Ιαπωνικές εταιρίες Suzuki και Yamaha ακολούθησαν διαφορετικούς δρόμους. Με την Suzuki να κατασκευάζει το τρικύλινδρο δίχρονο GT 750 και το Suzuki RE 5 με Wankel κινητήρα (497cc), κρατώντας το στην παράγωγη από το 1974 έως το 1976, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Κάτι που έπεισε την Suzuki να αλλάξει δρόμο, κατασκευάζονται την τετράχρονη, τετρακύλινδρη Suzuki GS 750.

Και η Yamaha να συνεχίζει να κατασκευάζει μικρού κυβισμού μοντέλα με δίχρονους κινητήρες, έχοντας στην γκάμα της να αντιπαραθέσει στους άλλους Ιάπωνες κατασκευαστές την τετράχρονη Yamaha XS-1, με δυο κυλίνδρους και 650cc.Από το 1972 έως το 1974 το δικύλινδρο 750cc Yamaha TX 750, με το κατά την εταιρία “Omni – Phase balancer system” σύστημα που εξισορροπούσε τους κραδασμούς του δικύλινδρου κινητήρα με τον στρόφαλο των 360 μοιρών, ένα νέο σύστημα που τοποθετήθηκε για πρώτη φορά σε μοτοσυκλετα, αλλά τα προβλήματα αξιοπιστίας του πρώτου μοντέλου καθόρισαν την εμπορική του αποτυχία, ωθώντας την Yamaha να σταματήσει την παραγωγή του το 1974.

Yamaha Triples

Ο σίγουρος και ασφαλής τρόπος αντίδρασης, θα ήταν η κατασκευή μιας τετρακύλινδρης μοτοσυκλέτας, αλλά η απάντηση της Yamaha ήταν ένα εμφατικό όχι στον εύκολο δρόμο και το 1976 παρουσιάζει ένα τρικυλινδρο τετράχρονο κινητήρα με άξονα στην τελική μετάδοση της κίνησης, το όνομα αυτής, Yamaha XS 750.
Το όλο πακέτο Yamaha XS 750 ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο και διαφορετικό από τον ανταγωνισμό, μ’ένα μικρό σε διαστάσεις μοτέρ βαμμένο σε μαύρο χρώμα όπως και ο άξονας, έδειχνε μικρότερη από ότι ήταν και κομψότερη, με σημαντικότερα χαρακτηριστικά των αριθμό τον κυλίνδρων και τον άξονα μετάδοσης για πρώτη φορά σε μοτοσυκλετα μαζικής παραγωγής και όχι σε εξειδικευμένη με τουριστική ως επί το πλείστον χρήση, αρκετά φτηνότερη από άλλες με τα ίδια χαρακτηριστικά. Μια μοτοσυκλετα με επιδόσεις, αξιόπιστη, με ένα «καθαρό» σύστημα μετάδοσης και καλή τιμή.

Η XS διέθετε ένα σχεδόν «τετράγωνο» μοτέρ ( 68Χ68,6 ) 747cc, με δυο εκκεντροφόρους επικεφαλής, τρία καρμπυρατέρ Micuni BS34mm και ηλεκτρονική ανάφλεξη. Συμπίεση 8,5:1και απόδοση 64hp/7.500 rpm με ροπή κοντά στα 5 kgf-m, πέντε ταχύτητες, τηλεσκοπικό πιρούνι εμπρός και πίσω δυο αμορτισέρ με προφόρτιση. Δυο δίσκοι 267mm εμπρός και ένας με τις ίδιες διαστάσεις για πίσω ήταν υπεύθυνοι για το φρενάρισμα της XS, αλουμινένιες ζάντες με επτά μπράτσα και διαστάσεις ελαστικών 3.25-19 εμπρός και 4.00-18 πίσω, βοηθούσαν την «απαλή» κύλιση της.

Όπως αναφέρει για την XS 750, σε άρθρου του, περιοδικό της εποχής και συγκεκριμένα το “Cycle’ τον Ιούλιο του 1976, η XS δεν είναι η γρηγορότερη 750, αλλά η πιο «απαλή» και όμορφη (“ Not the fastest 750, but the smoothest and nicest “).

Η XS 750 με το μοναδικό χαρακτήρα της, ξεχώριζε από το πλήθος, με ήχο και επιδόσεις, που ισορροπούσαν μεταξύ της ροπής των δικύλινδρων και της δύναμης των τετρακύλινδρων, με χρόνο, περίπου 13,3 δευτερόλεπτα στα 0-400 μέτρα και τελική πάνω από 160 χιλιόμετρα, ήταν λίγο πίσω από τους τετρακύλινδρους ανταγωνιστές της.

Yamaha Triples

Η Yamaha δεν είχε σχεδιάσει την τρικύλινδρη μοτοσυκλέτα της για να βάζει «φωτιά» στο δρόμο, αλλά να είναι μια ομοιογενείς και ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα, με αξιοπρεπείς επιδόσεις, δυνατότητες ταξειδιού με συνεπιβάτη και αποσκευές, με ευκολία χειρισμών και αξιόπιστη για πολλά χιλιόμετρα.
Ήταν διαφορετική και μπροστά από την εποχή της, κάτι που δεν μεταφράστηκε με πολύ μεγάλες πιλήσεις αν και δεν τα πήγε άσχημα. Ο μόνος λόγος που δεν έκανε πολύ μεγάλα νούμερα πωλήσεων ήταν, ότι ο τυπικός αγοραστής της εποχής στις μοτοσυκλέτες των 750cc, αγόραζε κατά βάση κοιτώντας τα στοιχειά των επιδόσεων.

Yamaha Triples

Το 1979 η έκδοση των 850cc ανακοινώνεται με το εξής σλόγκαν. « Η τετράχρονη φιλοσοφία της Yamaha. Μην χρησιμοποιείς περισσότερους κυλίνδρους από όσους χρειάζεσαι.» (“ The Yamaha Four-stroke philosophy : Don΄t use more cylinders than you need.”).
Αυτός ήταν και ο λόγος που η σειρά XS ξεκίνησε σαν τρικύλινδρη και όχι τετρακύλινδρη, αν και μετά από κάποιους μήνες από την XS 850, η εταιρία ανακοινώσε την τετρακύλινδρη XJ 650.
Πάντως αυτή τη στιγμή οι τρικυλινδρες μοτοσυκλέτες της Yamaha έχουν πιστό κοινό, έστω και μόνο από ανθρώπους που θέλουν να ξεχωρίζουν. .

Στο παρακάτω βίντεο δείτε και ακούστε την Yamaha XS 750, μετά από πλήρης ανακατασκευή, που διήρκησε έξι μήνες. Η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα αγοράστηκε από το e-bay σε κούτες, προσέξτε τη χαρά του τύπου, είναι μεγάλη, όταν έχεις ξοδέψει τόσες ώρες δουλειάς… και όχι μόνο …

Gallery